Pomnik żołnierzy poległych w misjach i operacjach wojskowych poza granicami państwa – I nagroda

IMG_1180

Relacja z otwarcia przez Panią Premier Ewę Kopacz: http://polska-zbrojna.pl/home/articleshow/14566?t=Premier-otworzyla-Centrum-Weterana

Reportaż z 30-11-2014 w Wiadomościach TVP1: http://wiadomosci.tvp.pl/8219088/los-zolnierza

Konkurs architektoniczno-rzeźbiarski. I nagroda. Autorzy: artysta rzeźbiarz Maciej Aleksandrowicz; KAPS Architekci, Jakub Jasiewicz. Projekt wraz z realizacją.

Rzeźba o wysokości 3,5 m przedstawia w formie metaforycznej tradycyjnie polski sposób upamiętnienia poległych rycerzy i ważnych osobistości z czasów I Rzeczpospolitej. Forma pomnika odwołuje się do sarmackich dekoracji pogrzebowych zwanych Castrum doloris. Dekoracje te przedstawiały atrybuty z życia poległych i w centralnym miejscu typowo polski portret trumienny.

Uroczystości pogrzebowe (Pompa funebris) przybierały często postać demonstracji patriotycznej i stanowej (rycerskiej) dumy. Upamiętnienie poległych żołnierzy stanowi znaczną część narodowej tradycji artystycznej zwłaszcza rzeźbiarskiej i architektonicznej.
W pierwszych trudnych chwilach naturalne staje się odwołanie do smutku, lecz po latach pomniki stanowią o pamięci bohaterstwa upamiętnionych osób.
Pomnik odwołując się do tradycyjnego tematu przedstawia go w sposób nowoczesny. Przypomina współczesny sprzęt wojskowy ? pancerze i uzbrojenie. Rzeźba mimo licznych kierunków diagonalnych przybiera w dynamiczny sposób pozycję pionową charakterystyczną dla klasycznych obelisków. Odwołuję się do (nieraz trudnego do uniesienia) poczucia obowiązku i dumy jakie nakłada bycie polskim żołnierzem oraz do ostatecznego tryumfu pamięci o ich czynach. Nad założeniem znajduje się orzeł wojskowy. Symbolizuje każdego
z poległych. Uniesienie go pokazuje, iż idea dla której polegli nie zginie i podobnie jak na mundurach żyjących, symbol ten znajdować się będzie zawsze najwyżej.

competition 1st price

[/column-group]

IMG_1026

IMG_1027 IMG_1035 IMG_1042 IMG_1046

135765  2  135765 Plansza